tirsdag 22. november 2016

Standing Rock og klassetur



Den foregående uka har jeg vært ute og farta en del!  Forrige lørdag tok jeg meg en "fridag" og dro inn til Santa Fe for å spise litt god mat (sushi, jippi!) og kose meg.  Det var veldig deilig å ta en liten pause fra skolearbeid og skolen selv, og bare komme seg ut litt. 
På mandag dro jeg på et event her i Las Vegas om fattigdom, fengsle og MediCare, noe som var veldig interessant. To damer fortalte sin historie om hvordan de hadde vært rusavhengige og i fengsel og hvordan de hadde kommet seg ut av det til slutt. Eventet var arrangert av en gruppe som prøver å få bygget et reintergreringsenter i Las Vegas for folk som har vært i fengsel, siden området her er et av stedene i USA med høyest tilbakefall, familievold og fattigdom. Det sjokkerer meg fremdeles hvor dåring folk blir ivaretatt her og hvor heldige vi er i velferdsstaten Norge - selv om det ikke fungerer perfekt har vi det så mye bedre. 





På tirsdag dro jeg inn til Santa Fe igjen og deltok i en protest mot utbyggingen av oljerørledningen i Nord Dakota. Sammen med noen klassekamerater skal jeg dra opp dit over Thanksgiving for å hjelpe aktivistene med å forberede seg på vinteren ved å gå vintertelt, vedovner og masse fyringsved. Jeg ser veldig frem til turen og tror det kommer til å bli veldig interessant å oppleve en sånn milepel i miljøaktivismens historie.  Protesten i seg selv forgikk utenfor to banker som har investert mye i oljerørledninger - Bank of America og Wells Fargo - og over 400 mennesker møtte opp! Blant dem var indianere fra området som holdt appeller og spilte musikk. 

Årets andre kunstklassetur fant sted på torsdag, så vi dro inn til Santa Fe (igjen, haha) og besøke forskjellige gallerier. Galleriene var helt ok, men turens høydepunkt var definitivt Meow Wolf's Hose of Eternal Return - en kjempestor installasjon som jeg ikke veit helt hvordan jeg skal beskrive. Man staret med å gå inn i noe som ser ut som et helt vanlig hus før man plutselig befinner seg i noe som føles mer ut som en drøm; et absurd sammensurium av rom, anger, lys og farger. Det var litt overveldende, men veldig gøy!




Nå holder jeg på å pakke for å dra opp til Standing Rock. Bilturen tar 15 timer og vi drar klokken 5 i morgen tidlig, så det er bare å forberede seg... Det blir godt med noen dagers ferie og ending av omgivelser! Og så er det under en måned til jeg kommer hjem til jul - jippi!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar